De wereld zit vol mooie plekken, reizigers zitten vol bijzondere verhalen. In deze nieuwe rubriek kun je bijzondere reisverhalen lezen van bloggers, backpackers, je buurman of de kassière van de plaatselijke supermarkt. Vandaag lees je het verhaal van Marjolein van de blog FoodiesHaveArrived die op haar huwelijksreis wel een heel uitdagend probleem voor haar voeten kreeg;

Al weer 10 jaar geleden gingen mijn man en ik na een prachtige huwelijksdag op huwelijksreis. Het plan was om naar West Canada te gaan, maar door een onvoorziene belastingaanslag kozen we voor een bestemming dichtbij.

We besloten met de auto te gaan en via Engeland en Wales door te rijden naar Schotland, met als meest noordelijke bestemmingen Isle of Skye en Ullapool. We wisten dat sommige wegen best uitdagend en verlaten zouden zijn; dus na een uitgebreide check-up bij de garage gingen we goed voorbereid op weg.

Na een prachtige bootovertocht en super overnachtingen in verschillende dorpen en steden, kwamen we aan op Isle of Skye. We verbleven hier in de meest geweldige B&B ooit, genaamd The Spoons. De eigenaren Ian en Marie gaven ons een mega warm welkom. Mijn man Rogier had er voor gezorgd dat we zelfs gepersonaliseerde kussenslopen met ons huwelijkslogo hadden. Na een heerlijke dag wandelen in de prachtige natuur werden we dagelijks bij terugkomst door Ian en Marie verwelkomt met scones en clotted cream. Het was echt een heel warm verblijf en toen we na drie dagen afscheid van elkaar namen, beloofden we contact te houden en elkaar snel weer te zien. Helaas werd dat iets eerder dan verwacht.

Voordat we richting Ullapool zouden rijden, konden we het eiland niet verlaten zonder een tocht op een RIB (rigid inflatable boat: ofwel een zeer snelle boot). Dolfijnen spotten, zeehonden bewonderen, puffins bekijken en de natuur van het eiland vanaf een andere kant bekijken. Door het uitgebreide afscheid moesten we opschieten om de boot nog te halen. Terwijl we gas gaven om een heuvel op te gaan, hoorden we een knal en zagen we iets wits. We waren er beiden van overtuigd dat we een beest hadden geraakt. Op zich niet zo raar want de wegen in Schotland zijn ondergeschikt aan de natuur. Maar bij de volgende heuvel had de auto totaal geen power meer. We keken elkaar gespannen aan. Na een rondje rond de auto besloten we dat de wens om de boot te halen groter was dan de wens dit probleem direct op te lossen. Met geknepen billen en de spanning op ons gezicht ‘reden’ we naar de haven. We waren onderhand flink te laat en dus werd het een sprintje naar de boot. Gelukkig deed de indrukwekkende natuur en het zien van dolfijnen onze zorgen snel vergeten.

Helaas wachtte nog steeds een kapotte auto bij terugkomst in de haven. Na zelf gekeken te hebben, hulp van een paar locals en wat telefoontjes naar de lease maatschappij kwamen we niet veel verder. De auto deed nog wel wat, maar had totaal geen power meer. Al tuffend zijn we maar gaan rijden en kwamen we op ons richtingsgevoel langs de enige garage van het land. Daar hebben zij ons perfect geholpen, ondanks dat er heel wat gedoe aan vooraf ging. De leasemaatschappij wilde eigenlijk dat we naar Inverness gesleept zouden worden; een tocht die onder normale omstandigheden al drie uur zou duren. Ondertussen had ik van de stress mijn nagels die ik voor de huwelijksdag had laten zetten eraf gepulkt. Naarmate de tijd voorbij ging beseften we dat we onze volgende bestemming niet gingen halen. De garagehouder adviseerde ons dan ook een slaapplek te vinden op het eiland. Iets wat nog best lastig bleek gezien het het hoogseizoen was. Wij belden onze enige nieuwe vrienden op het eiland. Ian en Marie zijn voor ons hotels en B&B’s af gaan bellen. Maar na een uur kwam het bericht dat er niets beschikbaar was. Dit slechte nieuws werd gelukkig goed gemaakt door de monteur die ons kwam vertellen dat hij de auto had kunnen maken!

Onderhand liep het tegen het einde van de dag en gaf ik Ian en Marie een update over de situatie. Ik had ons hotel in Ullapool zonder bijkomende kosten kunnen annuleren. Daarnaast was ik gaan zoeken naar hotels buiten Isle of Skye. Let wel, dit was niet zo maar te doen via ons telefoontje. Dit was 10 jaar geleden. Helaas was alles vol. Marie had onderhand wel goed nieuws voor ons. We mochten bij haar moeder slapen, net naast hun huis. We waren tijdens ons verblijf al verrast door hun ongelooflijke gastvrijheid maar dit liet ons achterover slaan. We kregen er tranen van in onze ogen.

We hadden geen eten voor die avond maar twee studentes uit Manchester die die middag aankwamen wel. Ian heeft een barbecue gepakt en Marie toverde wat lekkere spullen tevoorschijn. Wij hadden in Frankrijk best wel wat Champagne en wijn ingekocht, dus wij voorzagen de drank. Met zonsondergang en geweldige gesprekken hadden we een van de leukste avonden van onze vakantie. Foto’s hebben we van die avond niet gemaakt, daar waren we veel te druk voor. Maar de herinnering nemen we altijd mee.

En met de auto was het nog wel even spannend. Het eerste gedeelte van onze terugreis was vrij vlak, maar het stuk van de rit die ons naar de ferry naar huis zou voeren was super heuvelachtig. Denk even aan de landschappen zoals in de Bond-film Skyfall. Weinig gas geven, rustig rijden en heel hard duimen mochten niet baken want de slang begaf het opnieuw. We moesten nog een laatste stijle brug over met de haven van Newcastle al in het zicht. De auto had totaal geen vermogen meer maar we zijn op de boot gekomen. Het eerste dat we hebben gedaan toen we in Nederland aankwamen was met 80 km/uur doorrijden naar de autodealer en verhaal halen. Zijn antwoord: ‘Ik ben blij dat ik het niet was’.

Liefs Marjolein van Foodieshavearrived

Heb jij ook een bijzonder reisverhaal? Stuur me dan een mailtje via het contactformulier.